سلول‌های بنیادی| ترمیم پوست با روش‌های آنزیمی ممکن شد

سلول‌های بنیادی| ترمیم پوست با روش‌های آنزیمی ممکن شد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 81880
محصولی ایران‌ساخت سلول‌های فیبروبلاست را با روش‌های آنزیمی، از نمونه پوســت جدا کرده و در محیط کشت اســتاندارد تکثیر می‌دهد.

حسین سلطانی‌نژاد مدیر فناوری و تجاری‌‍سازی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست‌‌جمهوری با بیان این‌که رفع چین‌وچروک‌ها و فرورفتگی‌های پوست مانند اسکار آکنه از جمله مسائل موردتوجه پزشکان و مورد تقاضای طیف وسیعی از جامعه است، گفت: تاکنون از میان درمان‌های طبی، پرکننده‌هایی نظیر محصولات حیوانی نظیر کلاژن گاوی و مواد صناعی عمدتا از نوع اســید هیالورونیک مورد استفاده بوده‌اند که به‌دلیل عوارض پس از تزریق، واکنش‌های حساسیتی و اسکارهای دائمی در زمینه ژل‌های دائمی از اقبال افتاده‌ یا از انواع تجاری اســید هیالورونیک با ماندگاری موقت اســتفاده می‌شده که نیاز به تزریق مجدد برای حفظ اثر و رضایت‌مندی بیمار دارد.

از طرفی محصول بوتاکس یعنی سم رقیق‌شده بوتولینوم، در بهبود خطوط و چروک ناحیه فوقانی صورت موثر است و همچنین لیپوترانسفر که انتقال چربی از بافت‌های شکم یا ران به ‌صورت که جهت حجم دادن به صورت استفاده می‌شود، با ریسک کاهش حجم و کارایی بعد از چند ماه، مواجه است.

 

تولید رنیودرم‌سل

درنتیجه در اثر نیاز به محصولی کاملا ایمن، انسانی و ترجیحا خودی و درعین حال با ماندگاری و اثربخشی بیشتر، زمینه تحقیقات و کارآزمایی‌های بالینی مختلفی فراهم شد. از این رو، شرکت سل تک فارمد یک فرآورده سلولی و حاصل فرآوری و کشت سلول‌های زنده فیبروبلاست مشتق از لایه درم پوست خود بیمار در شرایط اســتریل را با نام تجاری «رنیودرم‌سل» تولید کرده است. برای تولید این محصول، ابتدا از پوست ناحیه پشت گوش بیمار، نمونه کوچکی گرفته می‌شود. سلول‌های فیبروبلاست با روش‌های آنزیمی از نمونه پوســت جدا شده و در محیط کشت اســتاندارد تکثیر داده می‌شــوند.

 

ترشح و ترمیم پوســت

ماده موثره محصول رنیودرم‌سل از سلول‌های زنده فیبروبلاست خودی مشتق از لایه درم پوســت که ضمن داشــتن قابلیت تکثیر، قادر به ترشح کلاژن نوع یک برای ترمیم پوســت هســتند. این دستاورد، اولین محصول ســلول‌درمانی تاییدشده توسط وزارت بهداشــت، درمان و آموزش پزشــکی است که با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی در مسیر تولید و توسعه قرار گرفته است.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#17

 

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
سلول‌های نجات‌بخش؛ آسیب‌های بافتی چگونه ترمیم می‌یابند
سلول‌های نجات‌بخش؛ آسیب‌های بافتی چگونه ترمیم می‌یابند
00/04/21 - 09:12
دومین سمپوزیوم «ترمیم پوست، سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی» برگزار می‌شود
دومین سمپوزیوم «ترمیم پوست، سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی» برگزار می‌شود
97/05/07 - 11:45
 آخرین کارآزمایی های بالینی،پوست، ترمیم سلول های بنیادی ارائه شد
آخرین کارآزمایی های بالینی،پوست، ترمیم سلول های بنیادی ارائه شد
95/06/20 - 09:30
بیشتر بخوانیم